Koulupsykologitoiminnan tavoitteena on lasten koulunkäynnin, oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen tarjoamalla oppilaille, vanhemmille ja koulun henkilökunnalle psykologisia arviointi-, konsultaatio- ja tukipalveluja. Koulupsykologiin voi olla yhteydessä, mikäli oppilaalla epäillään oppimisvaikeuksia, oppilaan psyykkinen oireilu huolestuttaa tai elämäntilanteessa on tapahtunut sellaisia muutoksia, joihin psykologin tuki saattaisi olla tarpeen. Yhteyttä voivat ottaa opettajat, vanhemmat, oppilas itse tai muut viranomaiset.
Koulupsykologin keskeisimpiä työtehtäviä ovat:
- Psykologiset tutkimukset ja arvioinnit oppilaan avuntarpeen kartoittamiseksi ja tukitoimien suunnittelemiseksi
- Lyhytkestoisen terapeuttisen keskustelutuen tarjoaminen oppilaille, joilla on psyykkistä oireilua (esim. masennus, ahdistus, elämäntilanteeseen liittyvät kriisit)
- Koulun henkilöstön ja vanhempien konsultaatio/neuvonta oppilaan kehitykseen, kasvatukseen, mielenterveyteen ja opetusjärjestelyihin liittyvissä asioissa
- Moniammatillinen yhteistyö eri viranomaistahojen kanssa (esim. kasvatus- ja perheneuvola ja erikoissairaanhoito)
- Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän jäsenenä toimiminen ja toiminnan kehittäminen
- Yhteisöllinen oppilashuollollinen työ pienryhmä-, luokka- tai koulutasoisesti (esim. erilaiset tunnetaitoja vahvistavat pienryhmät, pelivälitunnit, esittäytymiset ja vanhempainillat)