Koulukuraattori on koulun sosiaalialan asiantuntija. Sosiaalisten ongelmien tunnistaminen ja niihin puuttuminen onkin olennainen osa koulun sosiaalityötä. Koulukuraattori tarkastelee sosiaalisia ilmiöitä kokonaisvaltaisesti yksilön, perheen, ryhmän ja kouluyhteisön tasolla. Yhteistyössä koulun muun henkilökunnan kanssa, koulukuraattori tukee lasten ja nuorten koulunkäyntiä, hyvinvointia sekä kasvua ja kehitystä. Tukea voidaan antaa yksittäiselle oppilaalle ja hänen perheelleen, oppilasryhmälle tai koko kouluyhteisölle. Oppilaan tilannetta helpottavia ratkaisuja etsitään yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa. Kuraattori voi tavata oppilasta koulussa kahden kesken tai yhdessä perheen tai muiden läheisten kanssa. Tapaamisten sisältö muotoutuu oppilaan tarpeiden mukaan. Kuraattori huolehtii omalta osaltaan oppilaiden oikeusturvasta ja sen toteutumisesta kouluyhteisössä siten, että oppilas saa tarvitsemansa tuen ja palveluohjauksen sekä tukee oppilaiden sosiaalista kasvua ja toimintakykyä yksilö- ryhmä- ja luokkatyöskentelyn keinoin.
Koulukuraattorin keskeisimpiä työtehtäviä ovat:
- Terapeuttisluonteiset keskustelu-/tukikäynnit
- Huoltajien tukeminen kasvatustyössä ja sosiaalisessa selviämisessä
- Lapsen tai nuoren kokonaistilanteen arviointi; mitä tukea asiakas, perhe ja koulu tarvitsevat, jotta oppilas selviytyisi mahdollisimman hyvin
- Opettajien konsultointi asiakkaan asioissa ja sosiaaliseen hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen liittyvissä kysymyksissä
- Yhteisöllisissä oppilashuoltoryhmissä toimiminen ja toiminnan kehittäminen
- Yhteisöllinen oppilashuollollinen työ pienryhmä-, luokka- tai koulutasoisesti (esim. erilaiset sosiaalisia- ja tunnetaitoja vahvistavat pienryhmät, luokan ilmapiirihaasteiden selvittelyt, erilaiset esittäytymiset ja vanhempainillat)
- Laaja-alainen verkostoyhteistyö eri toimijoiden kanssa sekä palveluohjaus (mm. kasvatus- ja perheneuvola, perhe- ja sosiaalipalvelut sekä lasten-, nuorten- ja perheiden parissa työskentelevät järjestöt)