Varhan tietoon on tullut valitettava ohjelmistovika, joka vaikuttaa Tyks Laboratorioiden tulosten siirtymiseen OmaKantaan. Vika huomattiin Tyksissä ja ohjelmistotoimittaja yrittää korjata vikaa mahdollisimman nopeasti.
Potilas tai asiakas, joka on käynyt laboratoriotutkimuksissa Tyksin erikoissairaanhoidon lähetteellä, ei näe tuoreimpia tuloksia OmaKannassa.
Kyse on pelkästään suoraan laboratoriotietojärjestelmästä tilatuista tutkimuksista. Näin ollen ongelma koskee pääasiassa erikoissairaanhoidon tilaamia laboratoriotutkimuksia, ei perusterveydenhuollon tilaamia tutkimuksia. Viive on tällä hetkellä useamman viikon mittainen.
Perusterveydenhuollon tilaamien tutkimusten tulokset siirtyvät OmaKantaan normaalisti. Myös vanhemmat Tyksin tutkimustulokset näkyvät OmaKannassa normaalisti.
Syy on laboratoriotietojärjestelmässä ja ohjelmistotoimittaja yrittää korjata vian mahdollisimman nopeasti.
Ongelmalla ei ole mitään vaikutusta analytiikkaan tai tutkimustulosten näkyvyyteen potilastietojärjestelmissä Varhassa.
– Olemme pahoillamme vaivasta, jota tutkimustulosten näkymisviive aiheuttaa asiakkaillemme, niin potilaille kuin heitä hoitaville ammattilaisille, vs. tulosryhmäjohtaja Kaisu Rantakokko-Jalava Tyks Laboratoriosta sanoo.
Häiriö ei vaadi asiakkailta toimenpiteitä.
Linkki Varhan tiedotteeseen: https://www.varha.fi/fi/ajankohtaista/tuoreimmat-tyksin-laboratoriotulokset-eivat-nay-omakannassa