Juttusarjamme ”Elämä lähellä” – tarinoita sauvolaisista jatkuu. Tällä kertaa elinvoimakoordinaattori Sari Lintula haastatteli huhtikuun alussa sauvolaista yrittäjää, Kuljetus Petri Nurminen Oy:n toimitusjohtajaa Petri Nurmista. Varsinais-Suomen Yrittäjät ry valitsi yrityksen vuoden sauvolaiseksi yrityksesi Logomossa viime vuoden syksyllä.
1. Kerrotko yrityksenne taustaa, milloin perustettu ja mihin asiakastarpeeseen?
”Yritys on perustettu 2003. Tuolloin aloitettiin yhden auton kuljetusliikkeenä. Isällä on ollut kuljetuspuolen toimintaa, joten ala oli entuudestaan tuttu.”
2. Mikä on yrityksen päätoimiala?
”Yritys tarjoaa erilaisia kuljetuspalveluita. Kahdeksan auton, neljän työkoneen ja henkilökunnan voimin kuljetetaan mm. maataloustuotteita, bioenergiaa ja asfalttia.”
3. Minkälainen on tyypillinen asiakkaanne?
”Tyypillinen asiakas löytyy Varsinais-Suomesta, Satakunnasta tai Länsi-Uudeltamaalta. Vaihtolavakalusto mahdollistaa monenlaista toimintaa.”
4. Minkä koette olevan asiakashyödyn, eli mitä asiakas saa teiltä mitä ei saa kilpailijoilta?
”Ajetaan kaikkea mikä pysyy kyydissä. Henkilökunta on erittäin omatoiminen, ammattitaitoinen ja joustaa tarpeen mukaan. Kalusto on monikäyttöinen. Nopea reagointikyky asiakkaiden yhteydenottoihin on myös kilpailuetu.”
5. Mikä on yrityksenne isoin haaste tällä hetkellä?
”Maailmalla tapahtuvat nopeat muutokset, jonka vuoksi tulevaisuutta on vaikea ennakoida. Tällä hetkellä harmittaa lakko, joka vaikuttaa pysäyttämällä tietyt teollisuuden alat kokonaan, kun tavara ei satamista liiku eteenpäin.”
6. Onko teillä käytössä digitaalinen varausjärjestelmä vai miten tilaukset tehdään?
”Varaukset tulee joko suoraan puhelimeen tai sähköpostiin. Nopeasti kun pitää reagoida, silloin on hyvä, että tulee tilaus suoraan puhelimeen. Käytössä on toiminnanohjausjärjestelmä ja suunnitteluohjelma kuljetuksia varten, mutta asiakas ei voi varata itse mistään digitaalisesti kuljetusta. Tilaukseen ja kaluston optimointiin liittyy niin monta liikkuvaa osaa, ettei kuljetuksia voi helposti siirtää digitaalisesti tilattavaksi.”
7. Miten otatte vastuullisuuden huomioon toiminnassanne?
”Vastuullisuus näkyy yrityksessä niin että asiat tehdään lain mukaan. Käytössä on mm. toiminnanohjausjärjestelmä, kuljettajien ammattipätevyydet pidetään kunnossa, toimiva työterveyshuolto ja kalusto huolletaan ulkopuolisella huoltokorjaamolla. Toiminta on siinäkin mielessä vastuullista, että kuljetamme bioenergiaa.”
8. Miltä toimintanne näyttää 5 tai 10 vuoden kuluttua?
”Toiminta ei tule hirveästi muuttumaan vuosien mittaan. Jatkossakin tarvitaan kumipyöräliikennettä, sillä Suomi on pitkien välimatkojen maa. Toivottavasti suomalaisen työn arvostus nousee. Tuntuu että EU:n sisällä on erilaiset säännöt käytössä eri maissa. Esimerkiksi suomalainen turve kuljetaan ulkomaille poltettavaksi ja vastaavasti tuodaan ulkomailta puuenergiaa. Se jos jokin on viherpesua. Lisäksi huolettaa tulevaisuudessa tiestön huono kunto. Tällä hetkellä emme juuri myy tai markkinoi missään, sillä toiminta halutaan pitää tämän kokoisena.”
9. Kerro jokin mieleen painunut kokemus mihin olette toiminnassanne törmänneet?
”Varmaankin yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista oli kuljetus, jonka osoitteeksi oli annettu Naton päämaja Brysseliin. Paikallisen metalliasennus Huuhkan toimeksiantona vietiin sinne Cargofit-kontti, jossa on helposti toimintakuntoon laitettava kuntosali. Tilaus piti toimittaa aivan Brysselin keskustan ruuhkaisimmalle alueelle.
Kun saimme lastin päämajan porteille, meille todettiin aseistettujen vartijoiden toimesta, että nyt on kyllä väärä osoite. Siinä sitten pohdittiin, että nyt ei mennyt sauvolaisilta maalaispojilta homma kuin strömssöössä. Lopullinen toimituspaikka olikin päämajan takana oleva urheiluhalli ja siitä jatkettiin Parc de Cinquantenaire -riemukaarelle. Sinne kuljetus saatiin toimitettua pienen veivaamisen jälkeen. Taisi siinä muutama perässä ajaja vähän ihmetellä ison kaluston kääntelyä keskustassa pahimman aamuruuhkan aikaan.”
10. Miten kehittäisitte Sauvon yritystarjontaa? Mitä täältä puuttuu?
”Lounaskahvila olisi hieno lisäys Sauvon tarjontaan, mutta ymmärrettävistä syistä haasteellinen toteuttaa. Rautakauppa on ollut meille erityisen tärkeä yhteistyökumppani.”
11. Oletteko käyttäneet Business Turun palveluita esim. toiminnan kehittämiseen tai rahoitukseen hakemiseen?
”Eipä juuri olla käytetty. Toimintaan on saatu pankkilainaa ja osa kalustosta on leasing-sopimuksilla. Hallia ja toimitiloja on kehitetty vuosien mittaan.”
12. Terveiset kunnalle.
”Kunnan toiminnassa tärkeintä on joustava lupakäytäntö ja nopea päätöksenteko. Turhasta byrokratiasta ei ole hyötyä kenellekään. Kunnan pitää mahdollistaa vapaus yrittämiseen.”